Menu





KOŁO MŁODYCH POLSKIEGO ZWIĄZKU INŻYNIERÓW I TECHNIKÓW BUDOWNICTWA DZIAŁAJĄCE PRZY POLITECHNICE KOSZALIŃSKIEJ
  |   Strona główna   |   Zarząd   |   Członkowie koła   |   Galeria   |   Statut   |Kontakt   |   Linki  |

Sprawozdanie z wyjazdu „Bezpieczeństwo na budowie na przykładzie budowy Baltic Arena”

Dnia 20 maja 2010 r. studenci i członkowie PZITB wzięli udział w wyjeździe o charakterze dydaktycznym. Głównym celem wycieczki było zwiedzanie budowy stadionu piłkarskiego w Gdańsku, ale po drodze odwiedziliśmy również firmę BALEX METAL oraz budowę hali sportowo-widowiskowej na granicy miast Gdańska i Sopotu.



Szczegółowy przebieg realizacji projektu:

  • BALEX METAL w Bolszewie, firma produkująca stalowe materiały budowlane (blachodachówka, płyty warstwowe, blachy trapezowe, hale modułowe ZET),
  • PGE ARENA Gdańsk, stadion piłkarski w trakcie budowy (dzielnica Letnica), jedna z aren Euro 2012, stara nazwa Baltic Arena, stadion będzie miał ciekawą fasadę przypominającą bursztyn, który jest wizytówką Gdańska,
  • wielofunkcyjna hala sportowo-widowiskowa na granicy miast Gdańska i Sopotu w trakcie budowy (trwają prace wykończeniowe), hala będzie spełniała wiele funkcji, m.in.: sportowo-widowiskową, kulturalną, kongresowo-wystawienniczą i handlową.

W pierwszym etapie wycieczki zwiedziliśmy hale produkcyjne BALEX METAL. Uczestnicy wycieczki mogli z bliska obejrzeć cykl produkcyjny kształtowników zimnogiętych, od momentu „rozwinięcia blachy z rolki” aż do powstania kształtownika lub blachy żądanego przekroju. Dzięki uprzejmości pracowników firmy, uczestnicy wycieczki zwiedzili każdą halę wytwórczą i przyjrzeli się poszczególnym liniom produkcyjnym.


Kolejnym miejscem, które odwiedziliśmy, była budowa stadionu piłkarskiego w Gdańsku. Stadion budowany jest w dzielnicy Letnica, ma stanowić własność miasta Gdańsk. Początkowo projekt nosił nazwę Baltic Arena, teraz gdy sponsorem tytularnym została grupa PGE, zmieniono nazwę na PGE ARENA. Stadion ma być jedną z aren Euro 2012. Będzie miał ciekawą fasadę z poliwęglanu litego w odcieniach brązu, przypominającą bursztyn, który jest wizytówką Gdańska. Mogliśmy obejrzeć próbki poliwęglanu, które zostaną zamontowane na poszycie stadionu.

Zaprezentowano nam przykładową lożę VIP, jedną z 40 jakie będą umiejscowione na trybunie głównej stadionu. Z loży przeszliśmy na taras, gdzie rozpościerał się widok na cały teren budowy. Podczas zwiedzania budowy przedstawiono nam poszczególne etapy budowy, która rozpoczęła się w grudniu 2008 r., kiedy to pierwsze koparki i spycharki pojawiły się na placu budowy. Prace ziemne trwały pół roku, kiedy to wywrotki kursowały nieprzerwanie, najpierw wywożąc, później nawożąc grunty na teren budowy. W efekcie tych prac wymieniono około 1 300 000 m3 gruntów rodzimych, głównie torfów, na grunty nośne, na których została posadowiona konstrukcja stadionu. W czerwcu 2009 r. ruszyła budowa fundamentów, a w lipcu 2009 r. wbudowano kamień węgielny. Po zakończeniu robót fundamentowych rozpoczęto roboty betonowe. Obecnie cała konstrukcja żelbetowa stadionu została wykonana, zamontowano belki podtrybunowe i inne elementy prefabrykowane, wylano stropy. W grudniu 2009 r. zamontowano ostatnie elementy żelbetowe, czyli 12-metrowe słupy, na których oparto belkę wieńczącą żelbetową część konstrukcji oraz najwyższe trybuny. Aktualnie trwają prace nad montażem konstrukcji stalowej dachu, co przedstawiają poniższe fotografie wykonane przez uczestników wycieczki.




Stadion przygotowywany jest jako obiekt widowiskowo-sportowy, będzie mieścił około 44 tysięcy widzów, zadeklarowane są również miejsca dla osób niepełnosprawnych. Wszelkie transakcje na stadionie będą miały charakter bezgotówkowy, co bardzo usprawni obsługę stadionowych gości. Oprócz meczy piłkarskich stadion ma obsługiwać inne imprezy masowe, np. imprezy sportowe, koncerty, wernisaże i wystawy, kongresy i sympozja, zgromadzenia narodowe. Ciekawostką będzie otaczający stadion tor wrotkarski o długości 1715 m, połączony ze ścieżką rowerową biegnącą z Gdańska do Sopotu i Gdyni wzdłuż plaży. Także tereny przy stadionie mają ulec rewitalizacji, projekty różnego rodzaju hoteli i centrów będą realizowane już po Mistrzostwach Europy, które dla gdańskiego stadionu będą dopiero początkiem.



Ostatnim odwiedzonym przez nas obiektem była hala sportowo-widowiskowa na granicy miast Gdańska i Sopotu, która ma spełniać szereg funkcji:

  • sportowo-widowiskową (możliwość organizacji wydarzeń najwyższej rangi: Mistrzostw Świata, Mistrzostw Europy we wszystkich halowych dyscyplinach i dziedzinach sportu),
  • kulturalną (koncerty, spektakle teatralne i kinowe, wydarzenia operowe, itp.),
  • kongresowo-wystawienniczą (kongresy, wystawy, sympozja, konferencje),
  • gastronomiczną (liczne restauracje, bary, puby),
  • związaną ze sponsoringiem (loże, klub VIP) i promocją regionu,
  • handlową,
  • odnowę biologiczną.

Na hali trwają obecnie prace wykończeniowe. Obiekt składa się z siedmiu kondygnacji, konstrukcja dachu oparta jest na czterech pylonach przestrzennych o rozstawie osiowym w układzie podłużnym 70,6 m, a w układzie poprzecznym 66,6 m. Pylony są posadowione na fundamentach palowych, natomiast pozostała część obiektu posadowiona jest na monolitycznie wylewanej, żelbetowej płycie fundamentowej. Widownia hali składa się z trybun dolnych, trybun-lóż oraz trybun górnych, łącznie z 7 657 miejscami do siedzenia. Budynek hali wyposażono w 8 wind panoramicznych, 4 windy gastronomiczne, 2 windy towarowe, 2 windy osobowo-towarowe oraz jedną windę zewnętrzną.
Hala jest najnowocześniejszym obiektem w Europie pod względem zastosowanego systemu nagłośnienia i oświetlenia. Jest niezwykle przemyślana pod względem akustycznym, dlatego doskonale nadaje się do imprez masowych typu: koncerty, spektakle, kongresy, wystawy, itp.
W pobliżu hali będzie również przebiegała projektowana „Droga Zielona”, łącząca Gdańsk i Sopot, przebiegająca także przez dzielnicę Letnicę, obok Stadionu PGE Arena. Będzie to doskonałe połączenie komunikacyjne tych obiektów sportowych.